Nekad mi izgleda kao da se svi vrtimo u petlji, beskonačnoj petlji, kao kod onih, sve češćih filmova sa beskrajno ponavljajućim danom. Obično glavni junak uporno propušta da savlada neku lekciju, nešto bitno što je nama kao gledaocima očito i što onda kao posljedicu ima to ponavljanje. U početku je ponavljanje zabavno, otvaraju se neiscprne nove mogućnosti, novi izbori, novi načini pomoću kojih smo mogli pristupiti istoj stvari, a da ishod bude drugačiji. Međutim vremenom postaje evidentno da , iako raznoliki, svi ti izbori uglavnom vode ka jednom istom konačnom ishodu, jer neka temeljna ograničenja glavnog junaka tako nameću stvari.
Glavni junak mora prevazići ta temeljna ograničenja, mora se transformisati, mora u svoj život uvesti koncepte i vrijednosti koje nije ranije imao da bi pokrenuo kotač vremena i prekinuo to ponavljanje. Obično je glavni junak samoživi, sebični, uskogrudi egomanijak potpuno usmjeren na sebe i vremenom on uči vrijednostima dijeljenja, ljubavi i usmjerenosti i predanosti na druge i stvari izvan sebe samog. Ali ideja se sa svakim novim filmom dodatno razrađuje.
Jedno nedeljno, dokono jutro me je, dok sam sa prozora provjeravao kakav se se smiješi dan, privukao prizor lijepljenja predizbornih stranačkih plakata na osrednjem bilbordu pokraj puta. Zapanjila me je količina posla potrebnog za to. Dvojici radnika, vješto koordiniranih, trebalo je više od pola sata da zalijepe samo jedan takav plakat. Prvi, stariji čovjek koji je blago hramao na jednu nogu, dobacivao je sa zemlje drugom, koji se nalazio na ljestvama, jedan po jedan segment plakata koji je ovaj lijepio, prethodno skinuvši temeljito stari plakat, ostao tu još od prošlih izbora ili od kakvog novogodišnjeg koncerta.
Fascinirala me je vještina, spretnost i okretnost mladića na ljestvama, koji je većinu posla morao obavljati jednom rukom, jer se drugom držao za ljestve na kojima je stajao poprilično visoko poviš zemlje. Skidao je , naginjući se i protežući stare plakate , premazivao ljepilom površinu gdje je trebao da dođe novi dio, dohvatao ga vješto i uredno postavljao na njegovo tačno određeno mjesto, potrefivši to mjesto onako se lelulajući iz prve, i poslije ga još dodatno izravnavao jer bi se usljed postavljanja naborao, te na kraju odsijecao dijelove koji su kao višak ostali da vise sa strane.
Plakat se sastojao od 6 ili 8 dijelova i za svaki je trebalo, uz pomjeranje ljestava, ponoviti čitavu proceduru.
Mladić je sve to obavljao bez prekida, elegantno, graciozno, sinhronizovano, ne žureći i meni je kao hipnotisanom prizor prije nalikovao na dobro pripremljen i odrađen scenski omaž za neku od veličanstvenih Betovenovih simfonija, nego za rutinski posao lijepljenja predizbornih, obećavajućih plakata .
Zalijepljen za scenu nisam odmah obraćao pažnju na ono što je kao poruka izranjalo iza svih tih eklektičnih i naizgled nevezanih i neobaveznih kretnji i što je nekako spajalo one fragmente u jednu zajedničku, cjelovitu ideju.
Prvo se pojavljivalo odijelo i dio retuširanog, u pogodnu, artificiranu grimasu anastetiziranog i steriliziranog lica, što bi valjda nama kao posmatračima i konačnoj ciljanoj, konzumentskoj. mentalno i emotivno podcijenjenoj skupini , trebalo da ostavi naslut ozbiljnosti, dostojanstva, prosperiteta same poruke. Ako tamo negdje već mora da stoji neka glava, kao neki, bez odgovarajućeg konkursa, civilizacijski nametnuti simbol pojavnosti, individualnosti, prepoznatljivosti i nosioc određenog skupnog polja informacija, mada bi za robota puno efektniji sistem identifikacije bio otisak prstiju, za hiromanta, astrologa ili grafologa puno obimnije polje informacije slika dlana , neba ili rukom ispisane stranice, za pjesnika ili slikara pokret ruke u procjepu između dva dana, psihologa prikaz odrastanja i djetinjstva, za stomatologa, sociologa, dizajnera zagriz zubi, sadržaj torbe, model auta, ali recimo , recimo, iridolog bi se složio, da glava treba da bude taj simbol zašto onda ta glava ne bi bila neukrašena , normalna, jednostavna, smežurana glava po krajevima, sa fraktalnim rasporedom crvenila duž čeone lubanje, iz čega bi možda neko, nekom uskonamjenskom, ciljanom, visokoprofilisanom, kvantitativnom analizom mogao izvući mnogo više dalekosežnih zaključaka . Takva glava bi i na mene lično ostavila daleko veći utisak.
Uz dijelove glave, a nevezano direktno za samu glavu izbijale su, uglavnom kraće je u modi, parole tipa možemo, hoćemo, uz vas, za vas, ne pričamo, za bolje, za promjene, za ovo ili ono, afirmativne, snažne, podstrekačke, pokretačke, koje odmah podižu adrenalin, nivo serotonina, utiču na libido povećanjem testesterona, okreću dan u noć, noć u dan. Ali nećemo podsmijavati, nećemo kritikovati, nećemo širiti energiju apatije, nemoći i bezvolje, nećemo ni ignorisati ovu našu nakaradnu, bezobličnu, kafkanijansku stvarnost, koja nas sve pretvara u neuticajne, nevažne, unaprijed žrtvovane pajace, nećemo sve to, jer smo sve to već probali i onda se onaj dan sa početka priče ponavljao opet. Pokušavali smo i učestvovati i birati, i uticati i mijenjati sve po istom uzusu i sa istim rezultatima.
Tek pošto su radnici završili, i uredno , istim onim laganim, ritmičkim, nonšalantnim a preciznim pokretima pokupili ostatke starih plakata, strpali sve to u kombi, primjetio sam lice na plakatu. Ovu glavu znam ! obično sam je viđao zajedno sa tijelom, klatila se lijevo desno i usta su se povremeno otvarala, a ruke nervozno otresale nakupljeni pepeo sa cigarete.
Pričala mi je vječnu priču o ljudima i vlasti. Priču toliko puta već ispričanu, koja na početku krene idealistički, uglavnom, sa istinskom željom da svima bude bolje, potrebom, mladog čovjeka kad se prvi put umili stranačkom, ja tebi ti meni, rukovodstvu i progura kroz stranačke komisije koje u njemu ugledaju potencijal da bude više od referenta za ovo i ono i daju mu iznenada priliku da vodi firmu od par stotina ljudi, čiji prosjek staža nadmašuje uveliko broj godina njegovog života i koji zajedno sa članovima svoje porodice čine broj daleko veći od broja ljudi okupljenih na zadnjem stranačkom kongresu. I krenuo je on sa tom inicijativom i onom energijom tako karakterističnom za mladost i cvjetanje, baš tamo nekad prije pojave prvih plodova, ali kako je vrijeme proticalo, sve više se kroz onaj dim probijalo ono, ko koga zna, ko kome može koliko pomoći, ko je s kim dobar, u kojim komisijama, čiji je on čovjek, on će meni zaposliti ovamo a ja ću njemu , dužan sam mu , on me je postavio, znaš ti ko je on u stranci, znaš ti čija je ona žena, znaš ti ko je on, ko sam Ja, bolje je biti dobar s njim, nisi lud, šta te briga, ko narod…g l e d a j s e b e…
Uglavnom pošto je dan bio nasmijan, izašao sam s djecom u prirodu i učio ih kako da se valjaju niz brdo. I meni je to bilo prvi put. Smijali smo se i uživali potpuno zaneseni igrom.
Sutradan sam ustao i vidio neke radnike kako lijepe neke predizborne plakate, prizor mi se učinio nekako poznatim. Zatvorio sam prozor i pustio Betovena.
Nisan nikad sluša Betovena a ni gleda kako lipe plakate, zapravo, tek sad skonta da ih ne lipe u komadu nego iz više djelova. Eto, ko bi reka, novo zanimljivo saznanje o svitu. 🙂
A petlje… Svi imamo svoje. Ima dosta sad filmova sf o time loop-u, Looper i Predestination npr, al i drugih koji se poigravaju tom idejom vrćenja u krug u vrimenu… Imamo svi svoje petlje, nevezano nužno za sebičnost i nesebičnost… Svi zapravo živimo u svom vlastitom polju informacija koje imamo iz prošlih iskustava. I potribna su nan nova iskustva da se prominemo i izađemo iz kruga u kojem se vrtimo.
i ja sam isto tako mislio da su plakate iz jednog dijela i da se samo zalijepe na onaj bilobord 🙂
ima citava kategorija tih filmova
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_films_featuring_time_loops
naravno nije uvijek vezano za sebicnost i nesebicnost. zakljuckom na kraju si izrekao odredjenu kljucnu misao cijelog teksta